gylne blader i en elv

Finn flyten

İlhan Eroğlu

Rundt i hele verden former elver, elvemunninger og innløp landskapet vårt og gir liv gjennom vann. De gjør jordbruk, reise og handel mulig. De er en del av oss og vår historie. «Jeg har alltid vært fascinert av elver», reflekterer reise- og landskapsfotograf İlhan Eroğlu, «og det er på grunn av alt dette at jeg har likt å fotografere dem helt siden starten av karrieren min.»

en kvinne på en høyde som skuer utover elven nedenfor

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/11, ISO 200

«Elver er virkelig en lekeplass for en fotograf», smiler İlhan, «for selv utover deres fordeler rent komposisjonsmessig, gir vannet så mange fotomuligheter. Hvis du liker vakre naturbilder, kan du rett og slett ikke unngå å ta bilde av dem!»

Som en fotograf som har reist over hele verden, og tatt bilder av noen av verdens vakreste steder, vet han å verdsette den enkle balansen som elver gir et bilde. «En elv kan gi dybde og berike komposisjonen til nesten alle bilder, og når den slynger seg gjennom en historisk by eller et landskap, trekker kurvene øynene til enten menneskeskapte strukturer eller til fjell eller hav i bakgrunnen.»

en kvinne står ved en elv og ser opp på et fjell

© İlhan Eroğlu | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 400

«Når det gjelder eksponering», svarer İlhan, «vil jeg si at jeg i 80 % av elvefotografiene mine foretrekker å bruke lavere lukkerhastighet. Det betyr ikke at jeg ønsker de lengste eksponeringene, men å finne timingen som passer elvens strømning. Hvis du bruker for lav hastighet, mister du all følelse av bevegelse og energi, så jeg eksperimenterer med ulike innstillinger til det føles riktig.»

«I dette bildet for eksempel, som er tatt med mitt trofaste Sony Alpha 7R II i Tsjekkia, sto vannet nesten stille, så jeg trengte bare en hastighet på 1/60 sek for å gjøre refleksjonene på overflaten uskarpe. Jeg ønsket å formidle roen til dette stedet, pakket inn i høstfarger, så det hjalp å fjerne skarpheten fra vannet. Ved høyere hastigheter, for eksempel 1/250 sek eller 1/500 sek, ville det vært for klart og ikke hatt samme beroligende virkning.»

tre i høstfarger som speiler seg i en rolig elv

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Når lukkerhastigheten må være enda lavere, «bruker jeg Neutral Density-filtre og jeg foretrekker stort sett styrker på ND0.6 eller ND1.2, som kutter ut henholdsvis to og fire stopp med lys, men det er avhengig av lysforholdene jeg fotograferer i og hvor mye jeg vil at lukkerhastigheten skal reduseres. Polariserende filtre kan også være veldig nyttige for å fjerne refleksjoner på vann, men det er selvfølgelig avhengig av om refleksjonen er viktig eller ikke!»

Lys er også viktig og gir motivene liv. «Jeg foretrekker å fotografere elver ved soloppgang, solnedgang og i blåtimene», forklarer İlhan, «og selv om jeg alltid foretrekker naturlig lys fremfor kunstig lys på elvene, kan menneskeskapt lys også se utrolig flott ut. Dette bildet ble tatt i Annecy i Frankrike. Det ble tatt før soloppgang og refleksjonen i elven, som ble jevnet ut av lukkerhastigheten på fire sekunder, gir en mystisk stemning til den historiske byen.»

mykt, dunkelt lys over en bro ved daggry

© İlhan Eroğlu | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/11, ISO 100

İlhan roser sitt Sony Alpha 7R IVs oppløsning og skarphet, og dermed evnen til å gjøre motivene levende. «Alpha 7R IVs oppløsning på 60 Mp er forbløffende», sier han, «og kombinert med fjerning av et optisk lavpassfilter foran sensoren, som finnes på noen kameraer med lavere oppløsning, kan jeg få med alle de rike detaljene i motivene jeg har jobbet så hardt for å finne og ramme inn. Jeg bruker også fokusstabling for å få mest mulig ut av dette. Så på dette bildet fra Praha brukte jeg en eksponering på 1/60 sek. ved f/11 og ISO 100. Jeg fokuserte fra nært til fjernt over flere rammer og kombinerte dem under redigeringen. Det gir perfekt skarphet på det som befinner seg rett foran objektivet til bygningene i det fjerne.»

gylne blader i en elv

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/11, ISO 100

For å utnytte Sony Alpha 7R IVs enestående detalj og skarphet sørger İlhan for å bruke et sterkt og stabilt stativ mens han komponerer ved elvebredden. «Selv om disse Alpha-kameraene og -objektivene er utrolig lette», forklarer han, «liker jeg fortsatt å bruke et stativ av høy kvalitet. Men noen ganger må jeg gå ut i vannet for å ta det perfekte bildet, så lange støvler kan være veldig nyttig!»

Og når det gjelder objektivene, har han to hovedoptikker, FE FE 12–24 mm f/2.8 GM og FE 24–70 mm f/2.8 GM. «Hvis jeg ikke ønsker å legge for mye vekt på forgrunnen, bruker jeg 24–70 mm, som er et umerket, allsidig landskapsobjektiv», forklarer han, «men hvis motivet har en sterk forgrunn, foretrekker jeg vidvinkelen på 12–24 mm. Det brede synsfeltet og nærfokuseringen gjør det mulig å fremheve detaljene nær kameraet. Du kan se det i bildet jeg tok av blomster langs elven i Provence.

fargerike blomster foran en elv

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/18, ISO 100

Hvor tror İlhan at lidenskapen for elver bringer han videre?

«Jeg har veldig lyst til å fotografere elven i Fjaðrárgljúfur-dalen på Island med Sony-kameraet mitt», avslutter han. «Det er et naturunderverk. Strømmen til elven endrer seg konstant, omgitt av dalen som gir den et uvirkelig preg. Men uansett hvor jeg fotograferer neste gang, kan du være sikker på at Alpha-utstyret vil være med for å hjelpe meg.»

Medfølgende produkter

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

«Verden er et stort lerret for meg. I alle land jeg besøker, maler jeg mine egne bilder ved å fotografere»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement