Da jeg begynte å fotografere, elsket jeg å ta portrettbilder og fortelle historiene til folk i livet mitt, og det gjør jeg fremdeles 17 år senere.
Presentere subjektet ditt
Portrettfotografer må tenke på et annet vis om hvordan de tilnærmer seg subjektene sine. Når du er en landskapsfotograf eller en makrofotograf, forblir subjektene dine de samme. En portrettfotografs arbeid handler derimot om subjektene, og vi må forstå menneskelig atferd. Når jeg tar portrettbilder av en person, gjør jeg det til en samtale med dem. Jeg spør dem om følelsene deres, karrièren, hva de elsker, tristhet og håp. Når jeg lærer om livet deres, står jeg bedre stilt til å skape et portrett av dem i den ferdige komposisjonen og bildet.
Komponere bildet
For tiden fotograferer jeg subjektene mine med Sony Alpha 7R IV. Kameraet har oppløsning på utrolige 61 millioner piksler, hvilket er fantastisk for kommersielle bilder og private prosjekter. Oppløsningen er strålende når jeg må skjære inn i et bilde for å gi det en annen utforming til et bestemt bruksområde, til en annonse i en annen størrelse eller andre størrelsesforhold. Dette lar meg være kreativ i komposisjonen når jeg redigerer bildene.
Fokusere
Når jeg tar portrettbilder og ved motefotografering er en av tingene jeg elsker med kameraet Øye-AF. Jeg har alltid funksjonen for Øye-AF aktivert, så jeg bare henter Alpha 7R IV ut av vesken og går rett i gang med fotograferingen. Da kan jeg konsentrere meg på å snakke og kommunisere med subjektet heller enn å bekymre meg for om øynene deres er i fokus.
Vær kreativ med lys
Den mest betydningsfulle måten jeg holder meg kreativ og utforskende på, er ved å leke med lys. I løpet av de siste 17 årene har jeg lært om lys, og jeg lærer og eksperimenterer fremdeles. Jeg har mange forskjellige typer lys, inkludert LED-lys, lommelykter og mange lysmodifikatorer. I de siste par årene har jeg jobbet på et prosjekt ved bruk av UV-lys og UV-sminke, der sminken blir selve lyset siden den kun vises under UV-lys. Jeg kjøper alltid nye typer lys til studioet – eksperimentering med lys kan utgjøre hele forskjellen, samt skape nye kreative måter å fotografere på.
Lysene kan hjelpe meg med å fortelle historiene til subjektene mine. Jeg tok et bilde av en modell med det du kan kalle en «kald look», og skapte bildet med et Fresnel-lys som lyste opp bare den øvre halvdelen av ansiktet hennes. Jeg ville ta vekk noen av detaljene i bildet for å studere denne delen av ansiktet hennes. Derfor skapte jeg en kontrast mellom den kalde, blå – nesten svarte – bakgrunnen, og de oransje og gule tonene i ansiktet hennes og sminken. Dette skapte en følelse av kontrast med både fargen og lyset.
Valg av objektiv
Som Sony-bruker er jeg heldig, siden jeg har mange spennende og varierte typer av objektiver som jeg kan bruke. Jeg bruker noen få favorittobjektiver for portrettfotografering. Det første er FE 85mm f/1.4mm G Master. Det gir en vakker kremet bokeh ved fotografering med åpen blenderåpning. Det er glimrende ved fotografering utendørs, fordi jeg kan separere subjektet fra bakgrunnen.
På samme vis elsker jeg objektivet FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA når jeg fotograferer portretter i hel- eller halvfigur. Det tilbyr et glimrende nivå av kontrast og skarphet. I tillegg har vi FE 24-70mm f/2.8 G Master, som er et allsidig objektiv når jeg fotograferer utendørs eller på stedet og har begrenset med tid tilgjengelig. Zoomen lar meg endre komposisjonen raskt.
Et siste objektiv på listen er kanskje en overraskelse – jeg bruker Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS. Dette objektivet bruker jeg mye til kommersiell fotografering, siden det er et av de skarpeste objektivene tilgjengelig. Jeg bruker det ofte til portretter, men også til nærbilder og makrofotografering, kanskje av sminke eller smykker. Det har en strålende fokallengde for standard portrettfotografering og har en veldig nær minste fokusavstand – det betyr at jeg bare kan gå nærmere for å få det detaljerte bildet.
Hold flyten gående
Til slutt har vi en annen nyttig funksjon i at jeg kan koble til Sony Alpha 7 IV trådløst. Jeg sender kameraskjermen min til nettbrettet, slik at klienten eller art director kan se hva jeg fotograferer og gi tilbakemeldinger i sanntid. Det hjelper deg virkelig til å holde fotograferingen gående, uten å måtte stoppe og gå gjennom bildene.
Det er praktiske funksjoner som dette på Sonys kameraer som gir meg kreativ frihet. Dersom jeg kan gi ett råd til de som har lyst til å starte et prosjekt med kommersielle portretter, er det at de må kjenne lyset de bruker – men de må kjenne skyggene enda bedre. Den som er redd for skyggen, kjenner ikke lyset!
«Kameraet er det eneste verktøyet mitt som lar meg kommunisere med lys med verden og menneskene jeg fotograferer.»