Min serie med portretter er en del av et reportasjeprosjekt om Kipsigis som jeg laget for den kanadiske avisen Le Devoir sammen med journalisten Anne-Marie Provost. Jeg ble inspirert til å skape portretter av enkeltpersoner som er fullt investert i kampen for samfunnet sitt og historisk rettferdighet.
Bruk naturlig lys til din fordel
Når du fotograferer midt på dagen i Afrika eller hvor som helst i verden, er solen høyt på himmelen og veldig lys. Dette lyset ovenfra skaper høy kontrast og lite flatterende portretter, så jeg tar med motivene innendørs når det er mulig. I stedet for å stole på lys direkte fra solen, bruker jeg lys gjennom et vindu for å skape en mer klassisk, malerisk, Clair-obskur lysstil.
Jeg liker hvordan dette mykere, men direkte lyset kan avsløre og skjule aspektene ved fysiognomien, ansiktskarakteren til en person, skape et mysterium og fortelle en historie som kan forsterke følelsene i bildet.
Bruk en fast linse
Montert på mitt Alpha 7 IV finner du Sony Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA eller FE 35mm f/1.4 G Master-linsen. Jeg bruker 35 mm-linsen for det meste av reportasjearbeidet mitt og 55 mm-linsen for portrett- og detaljbildene mine. Ved å bruke en fast linse i stedet for et zoomobjektiv kan jeg alltid ha bildet og posisjonen min i tankene i nye situasjoner. Den opplevde begrensningen gjør utstyrsbruken naturlig og lar meg fokusere på øyeblikket, følelsene, historien og menneskene jeg er sammen med.
Det å bære flere linser, tyngre eller større utstyr kan skape en barriere mellom meg og menneskene jeg fotograferer.
Bruke kontinuerlig AF for å endre komposisjonen
Autofokusen på Alpha 7 IV-kameraet, og alle Sony Alpha-kameraer, er svært presis, selv i svakt lys, noe som gjør det utrolig enkelt å fotografere og vite at motivets øyne vil være i fokus. Ved hjelp av kontinuerlig fokus forblir linsen låst til motivet, slik at jeg kan bevege meg rundt og se på hvordan lyset faller på ansiktet og finne den beste komposisjonen.
Eksponer manuelt for høylysene
Siden jeg plukket opp et kamera for første gang, har jeg alltid fotografert i full manuell eksponeringsmodus. Med tiden blir valgene for blenderåpning, lukkerhastighet og ISO-følsomhet fullstendig instinktive og raske.
I slike clair-obskure situasjoner eksponerer jeg for de lyseste delene av bildet, så jeg brenner ikke ut høylysene til rent hvitt, men beholder detaljer og tekstur over hele bildet. Jeg liker å ha en blenderåpning på over f/5.6 når jeg fotograferer innendørs som dette, og vil justere de andre innstillingene deretter. I en posert portrettsituasjon kan lukkerhastigheten være relativt lav, da det ikke vil være noen bevegelsesuskarphet fra at motivet beveger seg.
Ikke bruk et stativ. Bruk SteadyShot
Som fotojournalist er det viktig å være lettest mulig ute i felten. Jeg har med meg mine to Sony Alpha-kameraer og en bærbar PC, men ikke et stativ eller noe annet for å holde kameraet stødig. Jeg fotograferer ofte inne i små områder som telt, hvor et stativ ville være rotete og ubrukelig. Jeg kan stole på at kameraets innebygde Steady Shot-bildestabilisering motvirker enhver kamerarystelse. Jeg stoler også på at sensoren til Sony-kameraet mitt tar bilder med høy ISO-følsomhet uten å miste kvalitet og detaljer. Disse to funksjonene i Alpha 7 IV betyr at jeg ikke trenger å bære på et stativ.
Historien ligger i detaljene
Da jeg så bildene som utskrift i et stort format for første gang, ble jeg overrasket over at bildene var fulle av detaljer i skyggene, og ingenting gikk tapt i høylysene. Størrelsen på utskriftene gjorde at ansiktene var livaktige. Jeg kunne se alle detaljene, for eksempel porene i huden. Disse detaljene som var fanget av sensoren fikk portrettutskriftene til å føles som om de levde og bidro til å fortelle individets historie.