saltavsetninger i en grotte

Å dokumentere det underjordiske

Massimo Siragusa

Det finnes et uttrykk som heter «verdt sitt salt». Det gamle uttrykket reflekterer en persons innsats og ekspertise. For Massimo Siragusa var det nødvendig med en høy grad av både innsats og ekspertise for hans nylige prosjekt i dokumentasjonen av Sicilias store saltgruver med sitt Sony Alpha 7R IV.

salt danner mønstre i en grotte

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 24mm f/2.8 G | 15s @ f/22, ISO 400

«Disse gruvene ligger i tre forskjellige byer, Racalmuto, Petralia og Agrigento», forklarer han. «Jeg fotograferte dem som en del av et større prosjekt om øyas mangfoldige landskap. Gruvene leverer salt til både mat og industriell bruk, men det som er utrolig med dem er størrelsen. De er blant de største i Europa.»

ser gjennom en bred tunnel i en saltgruve

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 5s @ f/20, ISO 400

Å dokumentere det han fant var ikke uten utfordringer. «I et så komplekst miljø var det umulig å bevege seg på egen hånd», husker han, «så en ansatt i gruvene fulgte meg i arbeidet mitt. Vi kjørte rundt i en 4x4 i omtrent 30 kilometer om dagen, og vi stoppet hvor som helst jeg så en god fotomulighet. Fra bakkenivå gikk vi ned til dybder på omtrent 800 meter.»

Massimo roste fordelene med designet og konstruksjonen til Sony Alpha 7R IV under dette prosjektet. «Det er et robust og lett kamera som kan tilpasses mange ulike situasjoner – og du får ikke en stort mer ‘ulik situasjon’ enn en 800 meter dyp saltgruve», ler han. «Kameraets størrelse og vekt betydde at jeg ikke trengte et stort stativ, noe som innebar at jeg kunne jobbe raskere og lettere, og autofokusen fungerte beundringsverdig i mørket, selv da jeg tok portretter av gruvearbeiderne.»

kranfører i en saltgruve

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 1/50s @ f/5.6, ISO 1600

«Gruvene er svært vanskelige steder å ta bilder, delvis fordi de er så aktive», fortsetter han, «selv om det er store ventilasjonssystemer, er luften full av saltstøv. Når de store gravemaskinene graver seg inn i veggene, er det så mye støv at du ikke får puste. Ved slutten av en åtte- eller ni-timers økt, kommer du ut takknemlig for å være tilbake på overflaten igjen. Det er et utrolig miljø, men lettelsen føles som en dykker som kommer opp for luft.»

stor gravemaskin i en saltgruve

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 0.6s @ f/20, ISO 400

Med all saltet i luften, ble kameraets værbestandighet også viktig. «Jeg har alltid stolt på de utmerkede støvbeskyttelsessystemene til Sony-kameraene og -objektivene mine», avslører han. «På slutten trengte jeg ikke å bruke ekstra beskyttelsesutstyr for utstyret i gruvene, bare ved å bruke sunn fornuft og bytte objektiver i kjøretøyet – men selv da, kun når støvet i bilen hadde lagt seg. Dette tok litt tid, men det var avgjørende med et system med utskiftbare objektiver i dette miljøet.»

«I tillegg til støvet var sikten svært lav fordi det ikke er noe naturlig belysning så langt under jorden», fortsetter han. Til tross for dette foretrakk Massimo å bruke det tilgjengelige lyset, inkludert sikkerhetslamper, lyset fra kjøretøyets frontlys og sine egne LED-lommelykter for å gi noe belysning. «Jeg liker egentlig ikke å bruke profesjonell blits eller store lys, da de kan endre følelsen av et sted.»

stor gravemaskin innerst i en grotte

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 1s @ f/20, ISO 400

For å håndtere mangel på lys, tok Massimo svært lange eksponeringer fra et lite karbonstativ, noen ganger opptil to minutter, ved å bruke Sony Alpha 7R IV-kameraets Bulb-innstillinger og en separat lysmåler. «Med kameraet låst av», forklarer han, «kan du bruke lamper til å lyse opp forskjellige områder, eller flytte dem under eksponeringen for å skape interessante effekter.»

«Jeg brukte to Sony Alpha 7R IV-kameraer i saltgruvene», husker han, «den viktigste funksjonen er den enorme kvaliteten på filene de kan produsere. Mange tror at Alpha 7R IV handler om oppløsning, men det var her sensorens fantastiske dynamiske område kom i forgrunnen. Dette lot meg belyse scenen på svært forskjellige måter i samme ramme uten å bekymre meg for at deler av scenen ville gå tapt i høylysene eller skyggene.»

Sirkulære saltmønstre i en grotte

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 2s @ f/22, ISO 400

Sammen med sine Alpha 7R IV-kameraer valgte Massimo å bruke en trio av Sonys små, lette og raske G-serie-objektiver. «Jeg brukte FE 24mm f/2.8 G, FE 40mm f/2.5 og FE 50mm f/2.5 G», sier han, «som ga meg en flott balanse mellom lysopptak og lav vekt, noe som var perfekt for det miljøet.»

Tross det utfordrende miljøet, ble prosjektet en suksess takket være Massimos velprøvde og testede undersøkende tilnærming. «For meg er fotografering historiefortelling, og det betyr å bruke tid på å lære historien skikkelig», avslutter han. «Å lage et vakkert bilde er aldri målet i seg selv. Jeg ønsker å dokumentere følelsene som et sted formidler, så jeg må åpne meg opp for stedet. Da velger jeg rett og slett de beste verktøyene for å fange opp disse følelsene.»

Omtalte produkter

Massimo Siragusa

Massimo Siragusa | Italy

«Fotografi for meg er først og fremst en uttrykksmåte»

Relaterte historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement