Albert Dros fotograferer soloppgangen over en gjørmete flate

Å vokse opp med Sony Alpha-systemet

Albert Dros

For ti år siden skapte Sony det banebrytende speilløse Alpha-systemet, som skulle komme til å snu fotografiverden opp ned. Det er også ti år siden Albert Dros bestemte seg for å gå sin egen vei som fotograf. Med en portefølje som omfavner villmarken, byen og sjøen, har han lang erfaring med å produsere imponerende sceniske verk, “jeg var heldig som begynte med Sony”, reflekterer han.

baklyktene på en bil fanget ved siden av en kanal i nederland

© Albert Dros | Sony α7 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 6s @ f/8.0, ISO 100

Albert tenker tilbake på sin første opplevelse med Sony Alpha 7 i Hong Kongs travle gater. Det var på samme tid han oppdaget fotografering. “I mange år var jeg filmskaper heller enn fotograf”, forklarer han, “og selv om jeg brukte Sony-kameraer som NEX-5 og NEX-7, var det for video. Men da jeg bodde i Kowloon, ble jeg ganske snart hekta på å dokumentere byen. Det er et utrolig fengslende sted. Jeg ble besatt av neon som gjenspeilet seg i gatene, og Sony Alpha 7 hjalp meg med å fange det opp. Så snart jeg fikk tak i et Alpha 7 II, tok jeg bilder døgnet rundt.”

scene fra et utendørs fiskemarked

© Albert Dros | Sony α7 II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/1.8, ISO 100

Men de omgivelsene Albert ønsket å fange var komplekse, forklarer han, “noe som betød at teknikkene involvert også var komplekse. Jeg kunne ikke ha bedt om en bedre partner enn jeg fikk i de første Alpha-kameraene.”

bylandskap på nattestid med en høy skyskraper

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 15s @ f/10, ISO 100

“Det var flere ting som Sonys teknikere kom med helt fra begynnelsen, som passet meg utmerket”, fortsetter han. “Det første var bildekvalitet. Den var så bra. Så snart jeg begynte å jobbe med RAW-filer fra Alpha 7, var det innlysende at jeg kunne gjøre så mye mer enn før. Den dynamiske rekkevidden var utrolig, og det ga meg friheten til å fange scener med sterke kontraster med én enkelt eksponering. Dette var teknologien som ga fotograferingen min et løft.”

“Den ytelsen fortsatte med Alpha R- og S-seriene med kamerahus”, sier Albert, “og den første Alpha 7R blåste meg av banen. Den hadde 36 megapiksler, og ingen andre hadde noen lignende. Detaljene var helt utrolige, og like frem til i dag elsker jeg R-kameraserien for friheten de gir meg til å redigere, beskjære og produsere kjempestore trykk."

ser opp ved en blå innsjø i fjellene

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/8.0, ISO 160

Albert bruker også Alpha 7S, “ISO-ytelsen var sinnsyk”, husker han, “og Alpha-kameraene gjorde det å ta bilder på natten så mye enklere for meg. Faktisk var disse kamerahusene et stort sjokk for hele bransjen.”

For en fotograf som Albert, som reiser over hele verden, hjalp Alpha ham også med noe ekstremt viktig: bærbarhet. Og for det beste eksempelet på dette, hopper vi frem et halvt tiår, og treffer ham ved Fuego-vulkanens side i Guatemala. “Det var i 2017, og jeg ønsket å fange et vulkanutbrudd med melkeveien i bakgrunnen,” husker han. “Det var en brutal gåtur, hundrevis av meter over havet og en meget komplisert eksponering, men Alpha hjalp virkelig å gjøre det mulig.”

fuego-vulkanen i guatemala under utbrudd

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 10s @ f/1.8, ISO 3200

“Det var ikke det tryggeste stedet å ta bilder på, på den tiden,” fortsetter han, “så jeg skjulte utstyret mitt i det som så ut som en kjedelig turistryggsekk. Jeg tok med en Alpha 7R II, FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, FE 50 mm f/1.8 og FE 85 mm f/1.8 og mer. Men det var designet så bra at det allikevel fikk plass sammen med alt det andre utstyret jeg trengte for å kunne være der hele natten. Med den graden av bærbarhet har Sony gjort mine fysiske reiser like enkle som mine fotografiske.”

Over årene føler Albert at han har sett en endring i Sonys reiseretning, likesom hans egen. “I begynnelsen”, forklarer han, “var alle kamerahusene veldig nyskapende, og det er fremdeles tilfellet, men nå med de nyere kameraene, er fremgangen mer i funksjonen. Endringene i bildekvalitet er ikke så banebrytende som før, for Sony har allerede blåst oss alle av banen med det de gjorde. Nå bryter de nytt land på områder som objektiver, ergonomi og autofokus.”

sony alpha-kamera på et stativ foran et dubai-bylandskap

“For ti år siden var dette et helt nytt system, så det fantes ikke så mange objektiver”, fortsetter han, men nå har valget ikke bare blitt helt utrolig, men vi har også kommet borti optikk på Mark II-nivå. Dette er så mye lettere at det er fantastisk. Jeg kan ta med en hel samling objektiver med meg rundt omkring en by eller opp et fjell, uten noe stress i det hele tatt. Jeg kan for eksempel ta med FE 12–24 mm f/2.8 GM eller FE 16–35 mm f/2.8 GM II, på den vide fronten, avhengig av hvor jeg skal ta bilder.”

Etter hvert som reisen går videre, virker det som at ingenting kan hindre Albert så lenge han har Sony Alpha med seg.

“Helt fra begynnelsen av var det klart for meg at Sony aldri ville gå rundt grøten av noe som helst. De skulle alltid være pådrivere for innovasjon innen fotografering. Sammen ble vi på en måte voksne. Jeg som fotograf og Alpha som varemerke."

Omtalte produkter

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

«Jeg er besatt av å få til det perfekte bildet»

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement