flokk med gjess tar flukt

I villmarken med Alpha 7S III

Tomasz Gladys

Alle naturfilmskapere liker å komme så nær naturen som mulig, og polskfødte Tomasz Gladys er ikke annerledes. Det handler ikke bare om å komme unna med fantastiske bilder, men å oppleve øyeblikket og tilstedeværelsen av dyrene han fotograferer. «En av de mest utrolige følelsene jeg noensinne har hatt», minnes Tomasz «var å se på en stor flokk gjess, kanskje førti eller femti tusen. Jeg var der sammen med dem.»

Tomasz snakker ikke bare metaforisk. Han bruker og har laget utstyr som hjelper ham til å få Sony Alpha 7S III og Cinema FX3-kameraene, og noen ganger han selv, så nær subjektet som mulig.

«Jeg har et flytende telt jeg kan sette Sony Alpha7S III og objektivet FE 200-600mm f/5.6-6.3 på. Jeg bruker en dykkerdrakt og senker meg ned i vannet under. Bare hodet mitt er over vannet. Teltet er kamuflert og jeg er under det med en flytende plattform hvor jeg har kameraet og objektivet. Ved å bruke Alpha 7S IIIs dreibare LCD-skjerm ser jeg tydelig hva som skjer.»

kamuflert telt flytende på vannet

Dette er hvordan Tomasz klarte å få den fantastiske opplevelsen av å være i vannet da de migrerende gjessene tok til luften.

«Jeg beveget meg veldig sakte i sjøen. Det var lavvann med tusenvis av gjess stående. Og så plutselig tok de alle av fra vannet, og tusenvis av dem fløy mindre enn en meter over hodet mitt. Jeg følte vinden fra vingene deres. Det øyeblikket var utrolig.»

Tomasz er den første til å innrømme at øyeblikk som dette er sjeldne. «Før i tiden ville jeg ha hatt ett bilde i tankene som jeg ønsket meg. Jeg ville ha ventet hele dagen, ikke klart å få det bildet, og forlatt stedet i skuffelse. Men nå setter jeg pris på alt som skjer. Jeg har lært å sette pris på bare det å være der. Naturen skaper glimrende scenarioer. Du må bruke litt tid på å observere, og til slutt blir du belønnet for tiden og tålmodigheten.»

Selv om han alltid har et ønske om å fotografere pattedyr, elsker Tomasz å filme fugler – spesielt traner og gjess. «Traner er forbundet med lykke, og i Polen symboliserer de håp. De trekker hit rett før våren, så de er et tegn på året som kommer.»

Tomasz bruker vanligvis to Sony-kameraer – FX3, som er del av Cinema-serien av kameraer, og Sony Alpha 7S III. De to kameraene er en perfekt kombinasjon for å gi Tomasz verktøyene han trenger for å avbilde ville dyr i øyeblikk som ellers ville gått usett. «Disse kameraene forandrer alt for filmskaping med ville dyr, på grunn av mulighetene den høye ISO-følsomheten tilbyr.»

Når du kan presse sensoren i kameraene til å fotografere og filme med høyere følsomhet, får filmskapere og fotografer som jobber med ville dyr mer tid til å få bilder og opptak av høy kvalitet.

Jeg husker at jeg var i vannet midt på natten. Jeg så alle gjessene sove på vannoverflaten. Det var en nydelig scene, men jeg kunne ikke filme den for det var simpelthen for mørkt. Men nå, med Alpha 7S III, kan jeg filme slike scener ved ISO 12 000 og enda høyere, og produksjoner for National Geographic og BBC bruker dem gledelig i filmene sine.

Som alle fotografer eller filmskapere som bruker lange perioder på å utforske utendørs, er størrelse og vekt viktig ved valg av kamera og objektiv – hvert eneste gram utgjør en forskjell. Dette er en av grunnene til at Tomasz foretrekker å bruke zoomobjektiver heller enn faste objektiver. De tilbyr muligheten for tilpassing til subjekt og miljø uten å bytte objektiv – noe som er umulig når du er delvis nedsenket i vannet.

«Jeg vet at objektivet 200-600mm kun har en blenderåpning på f/5.6-6.3, men det bryr jeg meg ikke om. Alpha 7S III og FX3 lar meg øke ISO for å kompensere uten å nedgradere bildet. Derfor fungerer kombinasjonen av Alpha 7S III og objektivet FE 200-600mm f/5.6-6.3 perfekt. Jeg har alt jeg trenger i en liten pakke.»

Et annet av Tomasz’ favorittobjektiver er FE 28-135mm f/4 PZ. Dette objektivet med motorisert zoom lar Tomasz kontrollere zoom eksternt.

radiostyrt bil med påmontert sony alpha 7sm3

«Jeg bruker et system som lar meg kontrollere Alpha 7S III fra en kilometer unna. Jeg har utviklet et flytende telt som er fjernkontrollert. Det er som en kamuflert radiostyrt båt med en stabiliserende gimbal med tre akser som støtter Alpha 7S III. Jeg har full kontroll over båten, gimbalens bevegelse, kameraet og objektivet. Jeg har et lignende oppsett med en stor radiostyrt bil, men den er stille og veldig langsom. Jeg måtte lære meg hvordan jeg kunne bruke hver enhet for å komme meg nærmere. Dyret merke det for eksempel hvis jeg kommer rett mot det på en rett linje. Jeg må bevege meg sakte i sikk-sakk, stoppe og starte, og ta tiden til hjelp for å komme meg i god posisjon. Da kan jeg starte opptaket.»

«Alle disse verktøyene lar meg få Sony Alpha 7S III nærmere dyrene», avslutter han. «Det er strålende at Sony lar tredjepartsprodusenter få muligheten til å skape disse produktene. Det gir meg så mange muligheter.»

Medfølgende produkter

Lignende historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement