kvinne som holder frø i åpne hender

«Seed-Keepers» i Guinea-Bissau

Vanessa Ribeiro Rodrigues

For en dokumentarfotograf og filmskaper som har som favoritt-tilnærming å la historier utspille seg og vokse naturlig, finnes det vel ikke bedre fotoobjekter enn en «Seed-Keepers» i Guinea-Bissau? Vanessa Ribeiro Rodrigues tilbrakte én måned i det vestafrikanske landets palmefylte skjærgård (Bissagos-øyene), hvor hun møtte disse inspirerende kvinnene og forsterket stemmen deres slik at de kan hjelpe samfunn mye lenger unna.

Vanessa fikk først høre om dem da hun underviste i undersøkende journalistikk i Guinea-Bissau i 2021. «Som historieforteller», forklarer hun, «lette jeg etter nye historier. Jeg var kjent med arbeidet til den frivillige organisasjonen Tiniguena, som hadde prosjekter som var en interessant blanding av øko-feminisme, agroøkologi, bemyndiggjøring og bærekraft. Da noen nevnte «Seed-Keepers» og deres arbeid, ble jeg så nysgjerrig på hva dette betydde og det viktige oppdraget de foretok seg, at jeg visste at jeg bare måtte møte historiene deres.»

kvinne som sitter utenfor en steinhytte

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 200

Disse kvinnene, som er en del av den etniske gruppen på Bissagos-øyene, bodde i Community Marine Protected Area på Urok-øyene, og rollen deres var å garantere matsuverenitet og -sikkerhet i møte med mange utfordringer: stigende havnivå og økt regnfall fra klimaendringer, i tillegg til økonomiske og industrielle trusler til øyenes naturlige avlinger, slikt som monokulturen av cashewnøtter.

kvinne som planter en frøplante i jorden

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Men det var også tråder av ulikhet vevd inn i bærekrafthistorien hun ønsket å formidle. «Jordbruket i Guinea-Bissau er basert på arbeidet til kvinner på landsbygda», fortsetter Vanessa, «og det er de som er ansvarlig for familienes næringssikkerhet. Imidlertid eier mindre enn én prosent av disse kvinnene landet de dyrker, grunnet diskriminerende lover og praksiser.» Vanessa ble inspirert til å dele historien deres, og la ut på et multimediaprosjekt som så langt har ført til flere kronikker i portugisiske og internasjonale aviser samt en dokumentar i full lengde som skal utgis i år, og snart kommer til å danne grunnlaget for en oppslukende utstilling i Portugal.

kvinne som ser litt vekk fra kameraet

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 200

Det å intervjue og fotografere Seed-Keepers bød imidlertidig på noen utfordringer. «Den største», ler hun, «var at jeg var et énkvinnesorkester! Vi hadde dårlig tid, og det var mange kvinner jeg ønsket å ha med – samtidig som jeg selv tok meg av alt: oppsett, videointervjuer, bakgrunnsopptak og filmkutt, portrettbilder og andre stillbilder, lydopptak … og å bære alt utstyret mitt fra ett sted til et annet. Geografien og været var også viktige faktorer. Ved høyt tidevann tok vi båt, men vi måtte ofte vade og vandre i timevis for å møte alle vi ville møte.»

«Men, når du drar til et sted som dette, og du har slik en flott historie å fortelle, vil du gjøre det beste ut av det», fortsetter hun. «Det er en konstant forpliktelse, men det er alltid givende. Det er et privilegium å bli gitt tilgang til dette universet, og besøke en slik ærverdig og avsidesliggende kultur. Som historiejeger er dette den typen tidløs historie jeg tror kan gjøre en forskjell.

Valget av kamera og objektiv, Sony Alpha 7C og FE 24-105mm f/4 G OSS, hjalp Vanessa på veien. «Som et énkvinnesorkester var jeg veldig heldig som hadde denne kombinasjonen», forklarer hun, «siden den er så portabel samtidig som den tilbyr mye innen smidighet og kvalitet både når det kommer til stillbilder og video. At den er så lett er virkelig viktig når du bærer med deg alt på egen rygg i ukevis! I tillegg kan objektivet skape alle typer innramming jeg ønsker: portretter, brede bilder og til og med et fotoobjekt på den andre siden av rismarkene (Bolama). Og blenderåpningen på f/4 gir fantastisk lys, hvilket er viktig for meg, fordi jeg liker å jobbe med naturlig lys.»

kvinne som holder frø i åpne hender

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/50s @ f/4.0, ISO 100

Til tross for utfordringene glemte ikke Vanessa den kjente tilnærmingen hennes med å jobbe sakte og naturlig, ta seg tid til å fortjene fotoobjektenes tillit og passe på at stemmene deres blir hørt godt og riktig. «Slik jeg ser det, uansett om det gjelder filmskaping, fotografering eller begge deler, kan du ikke bare knipse og stikke av», forklarer hun. «Jeg liker virkelig å samhandle med folk og skape et bånd – og det tar tid.»

sideprofil av en kvinne omgitt av grønne blader

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 640

«Jeg spør alltid intervjuobjektene mine om hva som er viktig for dem», fortsetter hun, «og hva de ønsker at jeg skal formidle. På mange måter er det som nyheter nedenfra-og-opp: du begynner med disse stemmene fra samfunnet, og på en respektfull måte blir det til et samarbeid. Det er ikke opp til meg, som en fremmed, å si hva som har nyhetenes interesse. Det handler heller om å gi narrativet tilbake til folket. Hvordan kan jeg representere dem? Hva er bekymringene deres? Og hvilken del av historien deres har ikke blitt fortalt før?»

Vanessa føler at portrettene hun tok av disse kvinnene har en spesiell betydning. «For meg», forklarer hun, «har fotografi kraften som video eller audiovisuell kommunikasjon ikke har. Jeg sier ikke at det ene er bedre enn det andre, men bilder fryser tiden på en måte som video ikke gjør, og dette kan ta seeren til andre steder i fantasien deres. Øyet trekkes til detaljer og henger igjen, hvilket låser opp en slags spesiell forbindelse, et minne eller en idé som før var ukjent. Der video gir oss nesten alt – bevegelse, språk og lyd – kan vi ofte finne noe mer betydningsfullt i deres fravær.»

portrett av kvinne som har på seg et gult hodeskjerf

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Nå som historien er dokumentert, hva slags effekt tror Venessa at den kan ha? «Jeg tror at denne typen agroøkologi-historie kan være et glimrende eksempel for resten av verden, i tillegg til å gi noe tilbake til Seed-Keepers selv», konkluderer hun.

Omtalte produkter

Relaterte historier

Registrer deg for å motta α Universe-nyhetsbrevet

Gratulerer! Du abonnerer nå på α Universe-nyhetsbrevet

Skriv inn en gyldig e-postadresse

Beklager! Noe gikk galt

Gratulerer! Du er nå registrert for abonnement